De evolutie van online winkelen: trends en voorspellingen
Het aantal Nederlanders dat regelmatig online winkelt, neemt al jaren toe. Dit zal voor de meeste mensen geen verrassing zijn. Maar ook eigenaren van webwinkels moeten goed inspelen op de huidige trends als zij hun succes willen behouden. De wereld van online winkels is namelijk door nieuwe technologieën, gebruikersgewoontes en maatschappelijke veranderingen constant in beweging. Wil jij weten wat de belangrijkste ontwikkelingen zijn? Dat bespreken we in dit artikel.
Het gemak van M-Commerce
M-Commerce verwijst naar online winkelen via je mobiele telefoon, en dit wordt steeds populairder. Winkelen via je laptop zorgde er al voor dat je aankopen kon doen zonder naar de winkel te gaan. Maar tegenwoordig kan je via je mobiele telefoon letterlijk ieder moment een bestelling plaatsen. Vaak is een aankoop via je mobiele telefoon doen zelfs nog makkelijker dan via een website. Bedrijven steken veel energie in het ontwikkelen van gebruiksvriendelijke apps met gepersonaliseerde catalogussen. Dit maakt impulsaankopen doen een stuk waarschijnlijker. Daarnaast hebben de apps razendsnelle betalingen, aangezien je van de app direct door wordt gestuurd naar de betalingsapp op je telefoon.
De impact van sociale media en gesponsorde marketing
Bedrijven zijn er van op de hoogte dat er steeds minder wordt gekocht in fysieke winkels, en passen hier ook hun marketingstrategieën op aan. Een interessante trend is de opkomst van gesponsorde reclames op sociale media. Grote bedrijven weten hoeveel gewicht de mening van influencers heeft op hun vaak jonge publiek. Dit is bijvoorbeeld veel te zien in de make-up en beauty branche. Online persoonlijkheden krijgen gratis producten opgestuurd in de hoop dat ze deze zullen testen op hun kanaal. De echte sociale media sterren krijgen zelfs enorme bedragen voor het reviewen en indirect promoten van de producten van bedrijven. Dit is vaak een effectieve marketingstrategie, omdat kijkers niet altijd doorhebben dat ze naar reclame aan het kijken zijn. Ze zullen hierdoor de informatie vaak sneller voor lief nemen.
De opkomst van nieuwe betalingsdiensten
iDeal is al tientallen jaren het populairste online betaalmiddel vanwege het gemak, de veiligheid en de toegankelijkheid. Je kan bij vrijwel alle online diensten van een webwinkel tot online casino iDeal gebruiken om te betalen. We zien echter dat er steeds meer betalingsplatformen bijkomen die zich richten op verschillende niches. Misschien wel de opvallendste hiervan is Klarna. Dit bedrijf bestaat al sinds 2010, maar is de afgelopen jaren enorm gestegen in populariteit. Klarna stelt je in staat kleine leningen te doen en dus in feite te betalen met geld wat je niet hebt. Klarna heeft volgens haar website momenteel meer dan 1.000.000 actieve gebruikers in Nederland. Een andere populaire nieuwkomer is Apple Pay, die het als eerst mogelijk maakte om contactloos te betalen met je mobiele telefoon. Ondanks de hype rondom cryptovaluta zien we dit betaalmiddel nog niet terug bij veel online winkels. Wij denken echter niet dat iDeal snel zal verdwijnen bij menig webwinkel: volgens Wikipedia werden er in 2023 zo’n 3.500.000 transacties per dag mee verricht.