Blog

Wordt er nog veel fysiek gekocht in de winkels?

In een tijd waarin het aantal webwinkels voor het eerst het aantal fysieke winkels heeft overtroffen, is het een interessante vraag of er nog veel wordt gewinkeld in fysieke winkels. Terwijl online winkelen steeds populairder wordt, is er een aanzienlijke groep mensen die waarde hecht aan de fysieke winkelervaring, waarbij ze producten kunnen zien, voelen en ruiken. In dit artikel zetten we daarom dan ook de voordelen van zowel online als offline winkelen voor je op een rijtje en kijken hoe ze gecombineerd kunnen worden voor een optimale winkelervaring. Het maakt daarbij niet uit of je nu op zoek bent naar een weekendtas voor dames of een prachtige aktetas voor heren. Kortom, reden genoeg dus om hier eens wat dieper in te duiken.

De voordelen van online winkelen

Het grote voordeel van online winkelen is het gemak. Je kunt op elk moment van de dag winkelen, zonder de deur uit te hoeven. Bovendien bieden webwinkels vaak een veel breder assortiment dan fysieke winkels, omdat ze niet beperkt zijn door fysieke ruimte. Vergelijken en zoeken naar de beste deal is ook gemakkelijker online en je kunt recensies van andere klanten lezen voordat je een aankoop doet. Stel dat je op zoek bent naar een nieuwe tas, dan kun je in een online tassenwinkel een stuk eenvoudig een selectie maken van alle tassen die aan jouw wensen voldoen. Door gebruik te maken van de verschillende zoekfilters, houd je vaak nog maar een paar varianten over, waardoor het kiezen gemakkelijker wordt.

Hoe zit het met fysieke winkels?

Ondanks het gemak van online winkelen, biedt fysiek winkelen een beleving die niet digitaal gerepliceerd kan worden. In een fysieke winkel kun je producten aanraken, passen en direct meenemen. Er is ook de mogelijkheid van persoonlijke service en advies. Voor veel mensen is winkelen ook een sociale activiteit die ze graag met vrienden of familie doen. Zo is een dagje naar de stad natuurlijk veel meer dan alleen een zoektocht naar bijvoorbeeld een nieuwe tas. Alleen al het heerlijk slenteren en vervolgens uitrusten op het terras met een kopje koffie is al heerlijk. Daarbij komt ook dat bepaalde items simpelweg niet handig online aangeschaft kunnen worden. Stel dat je een bruiloft hebt, dan is het wel prettig dat je er niet een dag voor de bruiloft pas achter komt tijdens het passen van je bestelde outfit dat het toch niet helemaal lekker zit.

Combinatie voor ultieme effect

Steeds meer retailers zien dat het niet een kwestie is van online óf offline, maar van het combineren van beide. Dit staat bekend als omnichannel verkoop. Klanten kunnen bijvoorbeeld online onderzoek doen naar producten, ze vervolgens fysiek bekijken en uitproberen in een winkel en daarna hun aankoop online voltooien. Of ze kunnen online kopen en het product in de winkel ophalen. Op deze manier kunnen klanten profiteren van zowel het gemak van online winkelen als de beleving en persoonlijke service van fysieke winkels.

We doen ons best zoveel mogelijk actuele informatie/prijzen te tonen. Mochten prijzen toch niet kloppen of informatie achterhaald zijn dan vernemen we dit graag. De informatie op de site is slechts een indicatie en er kunnen geen rechten aan ontleend worden. PrijzenIndex geeft geen financieel advies, als u financiële producten wilt afsluiten kunt u zelf informatie inwinnen bij een financieel adviseur.