Blog

De inflatie in Nederland daalt naar verwachting rond de drie procent. De energieprijzen zijn lager en de euro is sterker, wat import goedkoper maakt. Maar de lonen blijven stijgen en de economie groeit traag, waardoor de inflatie in Nederland wel hoger blijft dan in de rest van het eurogebied. Toch betekent dit niet dat we voor alle producten en diensten meer moeten betalen. Als je de nieuwe prijzen afzet tegen het feit dat prijzen jarenlang hetzelfde zijn gebleven, is er amper sprake van een duurder geworden product of dienst.


Deze producten en diensten werden amper duurder

Denk bijvoorbeeld aan meedoen aan gokspellen op het internet. Online casino’s maken gebruik van bonussen en promoties, waardoor je onder de streep amper duurder uit bent dan een aantal jaren geleden. De online goksector is bovendien ook niet erg gevoelig voor de inflatie, omdat huisvoordelen en RTP-percentages vaak al van tevoren zijn bepaald. Ook de prijzen van digitale abonnementen voor muziekstreaming, cloudopslag en webdiensten zijn amper gestegen.


Online gokken

De kosten voor online gokken bij de best online casino’s zijn relatief stabiel gebleven. Bij online casino’s en bookmakers worden inzetbedragen, huisvoordelen en RTP-percentages van tevoren voor langere tijd bepaald. Dat deze meestijgen met de inflatie is daarom niet gebruikelijk. Spelers merken dat de inzet per speelronde de afgelopen jaren amper is gewijzigd. Ook krijg je als je een account aanmaakt bij een casino gratis toegang, terwijl fysieke casino’s juist meer te maken krijgen met stijgende personeels- en energiekosten. Ook de huur van een bedrijfspand is duurder geworden. Daardoor kunnen online operators goed

concurreren met landgebonden casino’s. De prijs per spel blijft daardoor online relatief constant, in vergelijking met de prijs van een offline gokspel.


Digitale abonnementen voor muziekstreaming

We lezen weleens berichten dat een streamingdienst de prijs van het maandelijkse abonnement weer heeft verhoogd. Maar diensten als Spotify en Apple Music hebben jarenlang hetzelfde maandtarief gebruikt. Spotify vroeg jarenlang 9,99 euro per maand voor een Premium-abonnement. De prijzen werden weliswaar verhoogd, maar niet in Nederland. In sommige landen zijn de prijzen wel verhoogd. Maar toch vallen de prijsverhogingen in het niet in vergelijking met prijzen van andere diensten en producten. Spotify kan goed gebruikmaken van de grote schaal waarop het opereert. Als er meer gebruikers zijn, zijn de kosten per gebruiker lager. Daardoor heeft Spotify niet meteen last van inflatie. Bovendien is er veel concurrentie van andere streamingdiensten, dus kunnen prijzen niet zomaar verhoogd worden. De royaltykosten voor artiesten nemen wel toe en marketing wordt duurder, maar Spotify focust zich vooral op winst via groei en advertentie-inkomsten, in plaats van hogere prijzen te hanteren. Consumenten worden daardoor minder snel geraakt.


Vliegtickets

Voor veel consumenten voelt een vliegticket een stuk duurder aan dan een paar jaar geleden. Maar als je kijkt naar de basisprijzen van budget luchtvaart, zoals bij Ryanair en Wizz Air, zijn de tarieven relatief stabiel gebleven. De stijging in totale kosten komt doordat passagiers steeds meer bagage meenemen. Ook de prijzen van stoelkeuze en servicekosten zijn gestegen. Maar een vliegticket is qua totale prijs amper gestegen, omdat er gebruik wordt gemaakt van dynamische prijsmodellen. Hierbij zijn vraag en planning op elkaar afgestemd. Bovendien vliegen luchtvaartmaatschappijen met steeds zuinigere toestellen en zijn er kortere turnaround-tijden. Daardoor blijft de operationele winst op peil en hoeft de kale ticketprijs niet omhoog. Maar secundaire kosten, zoals hogere brandstofprijzen en belastingen, maken dat een vliegticket onder de streep toch iets duurder is dan jaren geleden.


Cloudopslag en webdiensten

Er zijn heel wat diensten die cloudopslag aanbieden. Denk bijvoorbeeld aan de diensten van Google, Microsoft en Dropbox. De prijs van een dienst kun je uitdrukken in een prijs per gigabyte. Deze is de afgelopen jaren vrijwel gedaald of gelijk gebleven, ook al hebben de bedrijven last van inflatie. Techbedrijven hebben hun infrastructuur geoptimaliseerd en jaren geleden al geïnvesteerd in hun datacenters, waardoor productie en opslag goedkoper worden. Verder is er een grote vraag naar cloudopslag doordat smartphones integraties hebben en bedrijven veel van hun data in de cloud opslaan. Internet en tv pakketten voor consumenten, zoals 100 GB bij Google One of 1 TB bij Microsoft OneDrive, zijn jarenlang hetzelfde gebleven qua prijs. In plaats van de prijs van bestaande bundels te verhogen, voegen aanbieders meer functies toe aan bestaande bundels en pakketten. De energiekosten voor datacenters blijven wereldwijd wel stijgen, maar er wordt ook steeds meer gebruikgemaakt van goede koeling en groene energie. Daardoor blijven de prijzen stabiel.


Basisproducten van fastfoodketens

Veel fastfoodketens maken al jaren gebruik van extreem lage prijzen, ook al zijn de kosten van voedsel en energie hoger. Kijk eens naar een willekeurig menu van de McDonalds. De prijzen van een hamburger of cheeseburger zijn in veel Europese landen vrijwel gelijk gebleven. De premium-menu’s zijn daarentegen wel duurder geworden. De fastfoodbedrijven hebben enorme inkoopcontracten afgesloten en de logistiek geoptimaliseerd. Daardoor kunnen de prijzen toch gecompenseerd worden. De marges komen voort uit drankjes, grotere menu’s en tijdelijke specials. Fastfoodketens zijn sowieso niet happig op prijsverhogingen, omdat een kleine verhoging van de prijs al kan leiden tot een flinke daling van het aantal klanten. Daarom blijft de basismaaltijd hetzelfde in prijs.

We doen ons best zoveel mogelijk actuele informatie/prijzen te tonen. Mochten prijzen toch niet kloppen of informatie achterhaald zijn dan vernemen we dit graag. De informatie op de site is slechts een indicatie en er kunnen geen rechten aan ontleend worden. PrijzenIndex geeft geen financieel advies, als u financiële producten wilt afsluiten kunt u zelf informatie inwinnen bij een financieel adviseur.