Blog

De 3 redenen waarom ook tassen niet ontkomen aan een prijsstijging

Alles wordt duurder, niet alleen ons eten en drinken, maar natuurlijk ook de kleding en tassen. Waar we tot enkele jaren geleden een prachtige leren tas voor minder dan tweehonderd euro wisten te scoren, mag je hier vandaag de dag vaak het dubbele voor neertellen. Niet zo erg natuurlijk, aangezien deze tassen een relatief lange levensduur hebben, maar erg opmerkelijk is deze stijging natuurlijk wel. Vooral gezien het feit dat we het ons vaak helemaal niet realiseren. Jaarlijks wordt alles een beetje duurder, waardoor de prijs van het spreekwoordelijke ‘pakje boter’ in de afgelopen 10 jaar ruim is verdubbeld. Om je een idee te geven welke redenen aan de stijgende prijzen van onder andere tassen liggen, hebben we de 3 belangrijkste voor je op een rijtje gezet.

Grondstofprijzen

Kijken we naar de gemiddelde prijs van bijvoorbeeld een nu populaire tas met handvatten, zoals de tote bag, dan zien we dat deze prijsstijging deels voortvloeit uit de stijgende grondstofprijzen. Wat we zien, is dat de materialen voor het produceren van een tas, vooral in de afgelopen 3 jaar ontzettend in prijs zijn gestegen. Eén van de grootste redenen is uiteraard de enorme pandemie waarmee we te maken hebben gehad vanaf begin 2020. Daarbij komt natuurlijk ook dat niet alleen het materiaal duurder is geworden, maar ook de kosten voor energie en transport, welke noodzakelijk zijn voor het productieproces. Kortom, niet zo vreemd dus dat die ene prachtige tas, ineens een stuk duurder is dan een jaar of 3 geleden.

Lonen

Laten we eerlijk zijn, we gaan toch voor het overgrote deel allemaal naar ons werk omdat we ervoor betaald worden? Niet zo gek dus dat ook de mensen die kleding en tassen maken, er na verloop van tijd wel een paar euro bij willen iedere maand. Alles wordt immers duurder. De kosten voor deze lonen worden voor een groot deel natuurlijk ook doorberekend aan de consument. Op het moment dat het voltallige personeel er 5 procent bij krijgt, is het logisch dat een deel van deze kosten wordt doorberekend. Dit is immers een belangrijk onderdeel van de kostprijs van een tas. Stel dat een heuptasje voor dames 15 euro kost om te produceren, maar inmiddels de kosten voor het materiaal zijn gestegen, de lonen stijgen en ook de kosten voor transport stijgen, dan is het logisch dat de kosten voor product in z’n totaliteit omhoog gaan, wat ervoor zorgt dat ook de verkoopprijs stijgt. Gebeurt dit namelijk niet, dan moet je als ondernemer interen op je marge.

Schaarste

Dit laatste is een wat merkwaardige reden. Je zult namelijk denken dat er voldoende tassen op de markt zijn. Dat klopt uiteraard ook, maar niet wanneer we gaan kijken naar de luxe merken zoals Louis Vuitton, Dior en tassen van Chanel. Deze merken hebben allemaal één ding met elkaar gemeen en dat is dat ze een bepaalde vorm van schaarste creëren. Dit zorgt ervoor dat de tas nog gewilder wordt, waardoor de vraagprijs in bepaalde gevallen door het dak schiet.

We doen ons best zoveel mogelijk actuele informatie/prijzen te tonen. Mochten prijzen toch niet kloppen of informatie achterhaald zijn dan vernemen we dit graag. De informatie op de site is slechts een indicatie en er kunnen geen rechten aan ontleend worden. PrijzenIndex geeft geen financieel advies, als u financiële producten wilt afsluiten kunt u zelf informatie inwinnen bij een financieel adviseur.